Sunday, April 10, 2011

MEREKA ISTIMEWA

Assalamualaikum,

Melihat perkembangan anak-anak di depan mata mmg sesuatu yang menghiburkan dan seronok.. walaupun kadang-kadang adakalanya rasa nak bertukar menjadi "Kesatria Baja Hitam" atau "Gaban" bila mereka buat perangai.. tapi itulah detik-detik keindahan dan kemanisan menjadi ibu..

Awal Bin Rahimi akan cecah usia empat tahun pada bulan Oktober tahun ini. Masih belum ke sekolah, tapi banyak vocab yang dia dah belajar, dah tentu dari mama dan ayah, di TASKA dgn kawan-kawan, hasil tengok Disney Channel dan DVD..

Awal start menyebut perkataan pada usia 10 bulan, dan seterusnya mula bercakap dan tidak pelat. Cuma dia lambat berjalan.. Kadang-kadang kebetulan juga mcm cakap orang tua, budak yang cepat bercakap selalunya lambat berjalan.. dan yang cepat berjalan selalunya berat mulutnya... Usia setahun 2 bulan, baru Awal mula berjalan..

Sampai sekarang, vocab Awal agak banyak dan kadang-kadang ayat-ayat yang dituturkan macam cerita kartun di Disney Channel yang dia tonton.. Yang tak tahan dan nak tergelak, bila kdg2 dia bercakap macam berlakon..

Bila saya sedang memasak didapur, dia datang dan tanya.."Emmm.. harumnya bau ini, mama masak apa?
Bila dia makan dia cakap " emmm, lazatnya... sungguh sedap kuih ini.."
Bila ada benda atau binatang yang dia takut (spt kucing atau semut) " eeee... ini sungguh menakutkan!!"
Ayat-ayat seperti " saya rasa macam ada sesuatu".. (sambil letak jari telunjuk di dagu) " Kenapa saya tak mendengar apa-apa pun".. (letak tangan kat telinga)
Baru-baru ni bila dia minta saya potongkan kuku, dia cakap " mama, kuku saya sungguh tajam"..
Kalau main lawan-lawan dengan Adiknya Ibnu mesti akan keluar perkataan ala-ala Ultraman lawan Raksasa " arghhh.. tak gunaaa..."


Adik Ibnu pula, umur sepuluh bulan sudah mula belajar berdiri dan bertatih.. belum usia setahun sudah mula berjalan.. Tapi agak lambat mula menuturkan perkataan.. Sampai sekarang selain perkataan "mama" "ayah"  dan "kakak" masih menggunakan bahasa isyarat.. dan perkataan mudah yang diambil hujung-hujung... spt "pok" untuk keropok.. "kak" untuk buka (bukak), "pah" penyapu sampah .. Ibnu adalah peminat penyapu, pantang tengok penyapu atau mama menyapu akan dibontotinya kita sampai siap menyapu sambil "pah" "pah".. biasanya saya menyapu bila dia sdg tidur.. kalau tidak akan mengamuk sakan la dia nak main penyapu..

Betul, perkembangan dan keupayaan anak-anak berbeza.. dan perbezaan ini membuatkan mereka ini istimewa dengan cara mereka sendiri.. Alhamdulillah...

4 comments:

  1. selamat malam...
    saat paling indah adalah ketika anak2 mula bersekolah dan melihat perkembangan akademinya...
    umai ayu sekolahkan pada usianya 2 tahun 4 bulan..
    tak kisahlah dia kurang pandai atau cikgu beritahu dia amat berbakat dalam bidang hiburan....

    yang penting umai semakin bijak........

    ReplyDelete
  2. sememangnya keletah anak pengubat rindu di kala keja...

    ReplyDelete
  3. hehe.comelnya kan melayan kerenah anak2 ni..kita yang penat bekerja,stress boleh terhibur.kadang nak marah pun,tak jadi marah.. =p

    ReplyDelete
  4. Ayu: Betul Ayu... pergi sekolah bukan saja untuk pandai, tapi untuk dia bersosial dan kembangkan bakat dan kreativitinya..

    Keyphochee: yerrr... keletah tu la yg buat mama tak senang duduk bila berjauhan..

    Ashra: anak-anak mmg terapi minda yang paling berkesan... hilang penat lelah bekerja bila balik umah di sambut oleh riuh rendah anak-anak.. (dua orang jer pun)..hehhehe

    ReplyDelete