Friday, May 27, 2011

BREASTFEEDING THRUSH

Assalamualaikum Warahmatullah,

Sejak semalam dan hari ini saya meng"google" pasal Breastfeeding Thrush.. Mungkin ibu-ibu BF ramai yang biasa dengar dan mengalami ini.


"    Symptoms in the mother include severe stinging, burning pain, which may be on the surface of the nipples, or may be felt deep inside the breast. Pain often continues throughout the feeding and in between feedings -- especially immediately after. Nipple pain caused by incorrect positioning and latch on rarely hurts except when the baby is nursing. Sometimes sharp, shooting pain radiates from the nipple into the breast or into the back or arm.
Nipples are sensitive to light touch, so it may hurt to have clothes rubbing against them, and it may be very painful to take a shower and have the hot water spray touch the breast. Mothers describe the pain as "liquid fire", "'hot needles", "razor blades", "a piece of glass stuck in my nipple", etc. I've heard many mothers say that they would rather go through labor again than have yeast on their nipples or in their milk ducts, which gives you an idea of just how painful this condition is."

Iye... itulah lebih kurang yang saya rasa. Sakit yang amat sangat, menyucuk-nyucuk seperti jarum halus di bahagian breast especially selesai menyusukan anak... oh! saya mmg tidak sanggup rasanya, almost phobia dengan kesakitan yang kdg-kdg membuatkan saya mengalirkan air mata dan rasa mcm nak tumbuk nak terajang dinding. Dan sakit ini jadi pada breast sebelah kanan sahaja.

Dulu, kali pertama saya mengalami keadaan ini sewaktu minggu kedua dalam pantang kelahiran Ibnu. Kali kedua sewaktu "bertandem nursing" Awal n Ibnu... dan kali ini sejak awal minggu ini. Sakitnya bukan kepalang, pernah beberapa kali saya menangis, sampai satu tahap, mcm anak kecil kerana tidak tahan sakit. Sakit yang membuatkan saya tak senang duduk, tidak dapat melelapkan mata dan tak dapat concentrate dgn apa yang dibuat. Ubatnya, ubat tahan sakit atau dua biji panadol dan ice pack.

Sebelum ini, saya pernah ke doktor, saya ingat lagi masa tu doc kata " tak ada apa2 ni, just sel susu tidak aktif". Dan betul, tidak ramai doktor yang bukan pakar mengetahui tentang kesakitan ini (maklumat dari pembacaan saya). Maaf ye Puan Doc...Saya dapat ubat tahan sakit. Dan setelah sekian lama, saya temui jawapan dan punca kesakitan itu Breastfeeding Thrush


Dan, setelah membaca tentang breastfeeding trush ini, saya akan ke doktor lagi. Dan tidak akan hanya akan bergantung pada panadol, ice pack atau ubat tahan sakit.

" Doktor, saya dapat jangkitan Yeast pada nipple atau thrush saya rasa, boleh doktor periksa dan prescribekan ubatnya"...

Photobucket

3 comments:

  1. pengorbanan ibu kan..tuk anak2.
    moga cepat sembuh ye k.lid.

    sy pun blum ada pengalaman.aleesya stop sndiri bf sbaik sy ngandung ank k2 dulu

    ReplyDelete
  2. noorlida,
    macam mana sekarang ? ada thrush lagi ? yes betul, tak semua doktor tahu.. kita kena carik info extra sket.. tahniah sebb anda lebih pandai dari pn doc tu sekang kehkehke... dah dapat ubat yang sepatutnya ke belum sekang ni ?

    ReplyDelete