Tuesday, May 24, 2011

PADA SUATU HARI...

Assalamualaikum Warahmatullah,

Kejadian anak kecil yang berusia 3 tahun menghembuskan nafas terakhir setelah tertinggal dalam kereta di akhbar hari ini amat menyentuh hati. Bukan salah si ayah... cuma mmg ketentuan Allah sudah begitu... Semoga Allah memberikan ketabahan dan kesabaran yang tinggi kepada seisi keluarga mereka di atas ujian ini...

Teringat tidak lama dulu, kira-kira 10 bulan juga insiden ini  telah berlaku... oleh kerana terlampau excited untuk berjumpa dengan tuan rumah yang bakal kami beli, Awal telah tertinggal dalam kereta yang berkunci. Memang saya akui kecuaian melampau ini adalah salah saya dan hubby.

Saya yang duduk di bahagian hadapan, keluar dahulu daripada kereta dengan mundukung si adik. Awal ketika itu di kerusi belakang bersama abangnya "ajimboy" (panggilan Awal kpd Abang Amirulnya). Hubby keluar dari pintu pemandu, Amirul keluar dari pintu belakang. Dan tika itu, Awal berpindah ke seat hadapan. Tika itu juga, ayahnya telah keluar dari kereta mengandaikan Awal bersama Ajimboynya. Dan Ajimboy beranggapan Awal keluar bersama Ayah. Saya?? telah excited meluru ke dalam rumah.

Kira-kira hampir 10 minit melawat sekitar rumah ( saya, hubby, ajimboy n Ibnu). Kami keluar ke porch hadapan, sayup2 dengar tangisan dari arah kereta yang berkunci (di tengah panas). Rupanya Awal tertinggal di dalam kereta. basah "kuyup" bajunya. Allah maha mengetahui betapa perasaan bersalah saya dan hubby... Alhamdulillah, tiada insiden malang yang lebih jauh berlaku.

Sehingga keesokkan harinya, Awal terusan bertanya "Kenapa Mama ngan Ayah tinggal Awal dalam kereta?" Dan dia juga cakap, "Tadikannn... (semalam pun tadi juga) Mama terlupaaa, Mama tinggal Awal dalam kereta"..  Saya tak putus2 minta "sorry" dengan Awal...Sungguh sesal, sungguh, kecuaian kami yang amat melampau...

Bila ada insiden2 sebegini... mmg teringat peristiwa yang membuatkan saya berasa bersalah sangat... dan rasa bersyukur sangat kerana Allah beri peringatan kepada saya dengan menghadirkan insiden "terlupa melampau" ini pada hari tersebut..
Photobucket


3 comments:

  1. saya pun penah ada insiden camni...serius..taknak ulangi lagi..serik..

    ReplyDelete
  2. nauzubillah,kan k.lid..
    tapi bila kita ada pengalaman kecuaian ni,kita akan lebih berhati2..mudahan2 takde musibah yang berlaku kat anak2 kita.

    thanks share2 pengalaman.leh saya jadikan pengajaran..

    ReplyDelete
  3. salam..alhamdulillah anak k.lid tak apa2...mintak2 dijauhkan perkara ni terjadi pd kita semua...

    ReplyDelete