Monday, June 27, 2011

FUNGAZOL - ANTIFUNGAL FOR BREASTFEEDING TRUSH

Assalamualaikum Warahmatullah,

Lama tak update blog.. masuk blog kawan-kawan pun just jadi silent reader, tak sempat nak mengomen bagai.

Last update, saya ada share pasal Breastfeeding Trush yang saya alami... Alhamdulillah, dah sembuh dan hopefully tak berulang lagi..

Lepas meng"google"  pasal BF TRUSH aritu... saya jumpa doc... kali ini dengan sikit ilmu dah ada klu tentang penyakit "mencucuk-cucuk" yang saya alami.. Dengan mukaddimah (dan rasa rendah diri) saya cerita pada doctor tentang apa yang saya dah google... saya susun ayat dengan baik dan ayat-ayat macam terkonpius dan teragak-agak sikit, supaya doc tak rasa mcm saya pulak lebih2 dari doc... padahal google jer.. hehhehehe..

Lepas doc check my "B" (lady doc).. mmg tiada visible simtom yang my "B" kena Trush atau Fungal Infections..( mmg salah satu simtom ialah tiada visible simtom, cuma rasa sakit).. tapi due to saya punya explaination, doc telah prescribekan antibiotik untuk "anti fungal"... namanya FUNGAZOL , Ketoconazole 200mg.. 2 tablets satu hari, untuk seminggu.

Alhamdullillah, dalam tempoh beberapa hari shj, walaupun sakitnya tidak hilang sekaligus, beransur baik dan tidak berulang.. dengan Izin Allah jua.

Buat BF mummy yang ada mengalami simtom-simtom spt di ENTRY ini, jangan panik dan jangan give up BF.. Setiap penyakit ada ubatnya, dengan izin Allah... INSYAALAH setiap ikhtiar akan ditemukan dengan ubatnya.
Photobucket


5 comments:

  1. insyaAllah semua nya akan ok lepas ni kan..

    ReplyDelete
  2. ya Allah!itu yg terjadi pada akak few months back..dan akak biarkan sampai jadi sangat teruk....nak angkat tgn kanan pun sakit...dan merebak ke B kiri(asalnya hanya B kanan)...cuma bersyukur tak sampai berkumpul nanah kat dalam B....doc kasi ubat makan...tapi susu terus merudum n now mmg kering ...:( sedey tak tau nk cakap

    ReplyDelete
  3. kak ina: pun kena jugak yer... ? nyucuk2 mcm jarum ehh... alhamdulillah dah baik... now ni dak Firas dah tak BF yer...? takper kak.. akak dah usaha bagi dia. jgn sedey2 tau!

    ReplyDelete
  4. Kalau penyakit uticaria gatal gatal boleh guna ubat ini tak

    ReplyDelete